SUCTI (Systemic University Change Towards Internationalization) to zakończony już projekt unijny, który był koordynowany przez Uniwersitat Rovira i Virgilii w Tarragonie (Hiszpania). Filozofia SUCTI zakłada, że siłą napędową umiędzynarodowienia w szkolnictwie wyższym są pracownicy administracyjni.
To właśnie ta grupa może zmienić, przyspieszyć i polepszyć jakość umiędzynarodowienia całej uczelni wspierając nauczycieli akademickich oraz studentów w ich działaniach. Wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonania tego zadania pracownicy administracji mogą nabyć podczas szkoleń z podstaw internacjonalizacji i komunikacji międzykulturowej
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” uzyskała zgodę uniwersytetu w Tarragonie na dalsze rozpowszechnianie rezultatów tego projektu – w formie organizowania szkoleń dla zainteresowanych uczelni. Proponowane szkolenia dotyczą takich kwestii jak:
- Umiędzynarodowienie w szkolnictwie wyższym – podstawy
- Rankingi uczelni i ich rola
- Trendy rozwojowe w szkolnictwie wyższym – uczelnie za 5, 10 i 15 lat
- Różnice międzykulturowe
- Stereotypy i ich wpływ na skuteczną komunikację.
Szkolenie skierowane jest do pracowników, którzy nie są pracownikami akademickimi, tj. dla wszystkich pracowników administracji (dziekanatów, biur rekrutacji i promocji, kwestury), bibliotek, domów akademickich, pracowników technicznych i inżynieryjnych oraz pozostałych grup pracowników.
Szkolenie prowadzone jest wyłącznie w formule zamkniętej, tj. tylko dla pracowników danej uczelni w jej siedzibie. Treść szkolenia dotyczy również umiędzynarodowienia na danej uczelni tak, aby wiedza na ten temat jej pracowników była jak największa i kompleksowa. Trener przed przeprowadzeniem szkolenia zapozna się z dorobkiem uczelni w kwestii internacjonalizacji w ramach wszystkich dostępnych zasobów tak, aby przekazać kompleksową wiedzę uczestnikom.
Trenerzy SUCTI to przeszkoleni i certyfikowani eksperci posiadający międzynarodowe doświadczenie oraz ogromne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla pracowników uczelni, w tym SUCTI.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Dzień 1
08.30 – 09.00 Wprowadzenie do projektu SUCTI i ankieta projektowa
09.00 – 10.00 I. Komunikacja międzykulturowa cz. 1
- Czy ludzie są wszędzie tacy sami? Wprowadzenie do różnic międzykulturowych
- Świadomość różnic kulturowych
- Różne koncepcje kultury
10.00 – 10.15 przerwa kawowa
10.15 – 11.45 II. Komunikacja międzykulturowa cz. 2
- Stereotypy i ich wpływ na komunikację
- Czym jest komunikacja międzykulturowa
- Postrzeganie czasu, budowania relacji oraz pracy w różnych kulturach
11.45 – 12.30 przerwa na lunch
12.30 – 14.00 III. Wstęp do internacjonalizacji
- Czym jest internacjonalizacja w szkolnictwie wyższym?
- Historia umiędzynarodowienia
- Moja uczelnia i jej dotychczasowe osiągnięcia w internacjonalizacji
Dzień 2
08.30 – 10.00 IV. Światowe i lokalne trendy w umiędzynarodowieniu
- trendy w szkolnictwie wyższym a strategia internacjonalizacji UAM
- szkolnictwo wyższe za 5,10 i 15 lat
10.00 – 10.15 przerwa kawowa
10.15 – 11.45 V. Rankingi szkół wyższych
- Polskie rankingi szkół wyższych
- Światowe rankingi uczelni
- Znaczenie rankingów
11.45 – 12.30 przerwa na lunch
12.30 – 13.30 VI. Moja rola w drodzy do umiędzynarodowienia
13.30 – 14.00 Podsumowanie i ankieta projektowa
Chętnie spotkamy się z Państwem, aby przedstawić szczegółowo naszą propozycję.
Joanna Domagała
Koordynatorka Akademii Internacjonalizacji
Kontakt: j.domagala@perspektywy.pl